2012 Güz Semesteri ERÜ Hukuk Fakültesi Milletlerarası Kamu Hukuku-I Pratik Çalışma: Uluslarararası Hukuk Kişileri
SORU:
Aşağıdakilerin
hangisi ne derece uluslararası hukuk kişisidir:
1. Filistin
2.
Birleşmiş Milletler
3. Radovan
Karadzic, Bosna'daki Sırp Devletinin eski başkanı
CEVAP
PLANI:
*
Uluslararası hukuk kişisi fikrinin kısaca tartışılması
*
Uluslararası hukuk düzeninde taraf olma nosyonunun anlamı nedir
* Sıralanan
varlıkların uluslararası hukuk kişisi sayılıp sayılmayacağı ve uluslararası
hukuk düzenine ne derece katılabileceklerini tartışılması
Uluslararası
hukuk kişisi, bir varlığın uluslararası hukuk tarafından hukuk kapasitesi ile
donatılmasıdır (O'Connell 1970). Uluslararası hukuk kişisi kavramı ile, uluslararası
hukukta kişiliğe sahip olmak, uluslararası hukukun yarattığı hak, borç ve
yetkilerden yararlanmak, ve bunlara dayanarak uluslararası alanda doğrudan ve
dolayısıyla davranabilmek kapasitesidir (Jennings & Watts 1992) Hukuk
kişiliği, uluslararası mahkemeler önünde hukuki iddia ve taleplerde
bulunabilmenin bir gereğidir. Bu da uluslararası kişinin uluslararası hukukun
tarafı olmasıyla mümkündür. Brownlie (2008), bu kapasitelere yani hak,
yükümlülük ve yetkilere sahip olmaya muktedir olan ve teamül hukuku tarafından
tanınan bu tür varlıkların uluslararası hukukun kişileri olarak
tanımlanabileceğini söyler.
Uluslararası
hukuktaki geleneksel görüş: uluslararsı hukukun temel kişisinin bağımsız
devletler olduğunu kabul eder. (Burada geleneksel görüşün tartışılması: Lowe
(2007) + Warwick (2006) + Shaw (2008))
Bu görüş
mamafih tartışmaya açıktır: bağımlı devletler+devlet benzeri
varlıklar+uluslararası örgütler+gerçek kişiler
1.)
Filistin: Filistin Kurtuluş Örgütü, bir ulusal kurtuluş hareketidir. Koloni
altındaki halkın özgürlük mücadelesini temsiller. 1974'de gözlemci
statüsünde BM davet edilmiştir. Başkanı Yasser Arafat, BM Genel Kuruluna hitap
etmiştir. BM Genel Kurulunun himayesinde uluslararası konferanslara ve
toplantılara resmi sıfat ile katılmıştır. 1988 den bu yana BM'de kendisini
ilgilendirem konular üzerindeki tartışmalara katılabilmektedir. FKO, Filistin
adı altında Filistin halkını temsil eder. Filistin devlete benzer bir
valıktır. En yakın örnek Danzig Serbest Şehri, uluslararasılaştırılmış ülkeler
(Kosovo, Doğu Timor)
Israel- FKÖ
arasında Geçici Özerk Hükümet Düzenlemeleri hakkındaki İlkelere ilişkin
Beyanname, Filistin ülkesine devlete ithaf edilen bazı nitelikleri vermiştir.
Bu bakımdan, Filistinin bazı durumlarda sınırlı da olsa uluslararası kişiliğe
sahip olabileceğini söylemek mümkündür.
Filistinin
Uluslararası Adalet Divanında görülen tavsiye kararının konusu olan İşgal
Altındaki Filistin Ülkesi Topraklarında Bir Duvar İnşaatının Hukuki Sonuçları
davasında temsilde bulunması ve delil sunmasına müsaade edilmiştir. Yine BM
Genel Kurulunda oy hakkı olmayan gözlemci sandalyesine sahiptir. Yakın
zamandaki olağanüstü bir gelişme ise, Gaza ihtilafı sonrası Filistinin
Uluslararası Ceza Mahkemesindeki cezai yargılamalar için bir devlet olarak
sayılıp sayılmaması konusudur.
2.)
Birleşmiş Milletler: UADnın BM Hizmetinde Uğranılan Zararların Tamiri Davasında
(1949) tavsiye niteliğindeki kararı, BM uluslararası hukukta tazminat talebinde
bulunabilme kapasitesine ilişkindir. Divan BMin işlevsel koruma ilkesi altında
tazminat talep edebileceğini kabul etmiştir. Bunu BM in uluslararası hukukun
bir kişisi olmasının, hak ve borçlara sahip olabilme kapasitesinin bulunduğu ve
bu haklarını koruma kapasitesinin ona uluslararası iddia ve taleplerde bulunma
yetkisini verdiğini söylemiştir. Ancak bu yetkileri, kurucu andlaşması olan
şartta belirtilen hususi amaç ve işlevlerle sınırlıdır. Dolayısı ile bir
uluslararası örgütün hukuk kişiliği, onun kurucu belgesinde açıkça veya zımnen
belirtilen işlev ve yetkilerine bakarak ve bunların uygulamasındaki gelişmeleri
dikkate alınarak takdir edilmelidir.
Uluslararası
Hukumetlerarası örgütün hukuk kişiliğini kazanması için
a.
devletlerin sürekli birliğini temsil etmesi
b. belli
amaçları yerine getirmek üzere yaratılmış olması
c. idari
organları olması
d. kendi
üye devletlerinin egemenlik yetkilerinden bağımsız bazı yetkileri icra
edebilmesi
f. bu
yetkilerin uluslararası seviyede uygulanabilir olması gerekir ve münhasıran üye
devletlerin ulusal sistemiyle sınırlı olmaması gerekir.
Uluslararası
örgütlerin hukuk kişiliğinin tesis edilebilmesine mahsus faktörler:
a. ulusal
hukuk sistemleri içerisindeki statüleri: BM Şartı 104. md.
üye
devletlerin hukuk sistemleri içerisinde hukuk kişiliğine sahip olmalı ve bu
statüden yararlanabilmeli
b. andlaşma
akdetme yetkisi: üye olmayan devletlerle andlaşma yapma yetkisi
c.
uluslararası iddia ve taleplerde bulunma kapasitesi: özellikle kurucu belgede
uyuşmazlıkların halline ilişkin olarak tahkim hükümleri
d. genel
yetkiler: 1949 Tavsiye Kararında, Divan örgütün bütün yetkilerini dikkate almış
ve kendisine yüklenen görev ve işlevleri yerine getirmek üzere kurucu andlaşma
ile üye devletler tarafından bahşedilen yetkilerin bir bütün olarak
değerlendirilmesi gerektiğini öne sürmüştür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder