2012-2013 Güz Semesteri ERÜ Hukuk Fakültesi
Milletlerarası Kamu Hukuku – I: Pratik Çalışma: Andlaşmalar Hukuku
Milletlerarası Kamu Hukuku – I: Pratik Çalışma: Andlaşmalar Hukuku
OLAY:
1981 yılında
32 devlet Deniz Salyangozunu Koruma Sözleşmesini (DSKS) imzalamıştır. 29 devlet
nihayeten sözleşmeyi onaylamıştır ve sözleşme 5 Ocak 1989’da yürürlüğe
girecektir.
Taraf devletlerden Arkadya, Binrovya, Kanbera ve Dremovya
komşudur ve bir zamanlar en zengin deniz salyangoz avcılığı yapan balıkçılık
toplumlarıdır. Deniz salyangoz avcılığı bu toplumlar için kültürel öneme sahip
bir besin kaynağıdır. Bütün bu devletler sözleşmeyi, deniz salyangozu nesli
tükenecek korkusu ile imzalamışlardır.
1995 yılında Arkadya, Binrovya hükümetleri, balıkçılık
endüstrisinin baskısı ile deniz salyangozu avcılığını devam ettirme kararı
alırlar.
Arkadya hükümeti andlaşma hükümlerine kayıtsız kalır ve
kendi balıkçılarına deniz salyangozunu için avcılık ruhsatı vermeye başlar.
Binrovya Tarım Bakanlığı ise, deniz salyangozu avcılığına
devam etme kararı alır, çünkü DSKS’ni onayladıktan sonra balıkçılık şartlarında
öyle bir takım köklü değişiklikler meydana gelmiştir ki sözleşmenin sona
erdirilmesi gerekir. Özellikle Binrovya kamu görevlileri tarafından hazırlanan
bir çalışma, deniz salyangozu stokları artık o kadar artmıştır ki salyangoz
avcılığı devam edebilir.
Kanbera ve Dremovya DSKS’nin ya genel olarak ya da kendi
aralarında tadil etmek isterler.
DSKS’ne taraf olan Ginolarya çok güçlü bir çevre lobisi
vardır ve önemli bir nüfüs coğunluğu deniz salyangozu yemeyi red etmektedir.
Ginolarya Dışişleri Bakanı orijinal sözleşmede herhangi bir değişikliği
karşıdır. Binrovya Tarım Bakanlığı tarafından hazırlanan bir bilimsel raporu
kabul etmez ve deniz salyangozu avcılığına yeniden devam etmenin DSKS
uygulanmasını ciddi bir şekilde sekteye uğratacağını ileri sürer.
CEVAP PLANI:
· * Arkadya’nın DSKS’ni sona erdirmesinin sonuçları
nelerdir
· * Şartlardaki değişikliğin Binrovya’yı sözleşmeyi
sona erdirme hakkı verip vermediği
· * Kanbera ve Dremovya’nın adlaşmayı genel olarak
tadil etmesi veya aralarında değiştirilmesi olasılığı nedir
· * Orijinal andlaşmanın değiştirilmesine karşı
çıkan devletin hukuki durumu nedir.
1 1.
Arkadya’nın DSKS’yi sona erdirmesinin sonuçları:
·
Taraflar 1969 Viyana Andlaşmalar Hukuku
Sözleşmesinin (VAHS) tarafları mıdır? Bilgi yok! Muhtemelen taraflarıdır ama ya
değillerse durum nedir? VAHS halen andlaşmalar hukukunun otorite taşıyan bir
beyanı mıdır?
Eğer bütün taraflar VAHS tarafı ise,
andlaşmanın tarihi itibarı ile andlaşmanın uygulama kapsamı içerisindedir.
·
Arkadya, kendi balıkçılık endüstrisinin baskısı
altında DSKS’den çekilmek istiyor.
·
Çoğu çok taraflı andlaşmalarda çekilmeye ilişkin
hükümler vardır. Genellikle bu hükümler diğer taraf devletlerin çekilmenin
ihbar edilmesine dair bir usulü içerir. Ayrıca genellikle bir açık hüküm ile
çekilmenin ihbardan sonra belli bir tarih itibarıyla yapılabileceğini öngörür.
·
Eğer bu tür bir madde yoksa, o zaman 1969 VAHS
56. md dikkate alınmalıdır. Para 1: fesih ve çekilme, meğer ki bazı şartlarlar
yerine getirilmez ise, yapılamaz. Nedir bu şartlar: a. tarafların fesih veya
çekilme ihtimalini Kabul etme niyetleri tespit edilmedikçe, b. fesih veya
çekilme hakkı andlaşmanın niteliğinden zımnen çıkartılmadıkça yapılamaz.
·
Para 2: 12 aylık bir asgari ihbar süresini
öngörüyor.
·
Eğer a veya b şartlarından biri yerine gelmemiş
ise, fesih veya çekilme ancak 12 aylık ihbar süresi sonunda olabilir.
Arkadya’nın sözleşmeden derhal çekilmek isteği mümkün değildir.
2. Binrovya’nın Sözleşmeyi sona erdirilebileceği veya
erteleyebileceği haller:
·
“Rebus sic stantibus” bir andlaşmanın yapıldığı zamanki
şartlarda, daha sonra esaslı, temel ve köklü bir değişikliğin ortaya çıkması,
tarafların andlaşmayı ifa etmesini engellemesi halinde sözkonusu olur.
1969 VAHS 62. md andlaşma şartlarının esaslı bir şekilde değişmesinin
sonuçlarını düzenler.
Zımni kural: her andlaşma yapıldığı zamanki şartları aynı kaldığı sürece yürürlükte
kalacaktır. Devletlerin uygulamasıda bu yöndedir.
ANCAK pek çok yazar bu görüşü red eder. Neden? Çünkü bu kural
andlaşmaların güvenliğini ve sürekliliğini tehdit eder. O halde dar
yorumlanmalıdır.
BM Uluslararası Hukuk Komisyonu da, geniş yorumu red etti. Çünkü
subjektif yoruma yol açar ve kötüye kullanılması tehlikesi doğurur, böylece
andlaşmaların güvenliği ve sürekliliği için bir tehdit oluşturur.
1973 İngiltere ile İzlanda arasındaki Balıkçılık Yetkisi Davasında
Uluslararası Adalet Divanı, İzlanda’nın balık avlama tekniklerinde ortaya çıkan
köklü teknolojik değişikliklerin kendi menfaatlerine tehdit oluşturduğu için,
İngiltere ile arasındaki iki taraflı balıkçılık andlaşmasını fesih etmek
istemesini, esaslı olmadığı gerekçesi ile reddetmiştir.
1997 Slovakya ile Macaristan arasındaki Gabcikovo-Nagymaros Projesi
Davasında Divan, taraflar arasındaki 1977 tarihli andlaşmasından ortaya çıkan
siyasi değişikliklerin esaslı olduğunu kabul etmiş ama bu durumun tarafların
andlaşma ile bağlanma rızasını etkileyebilecek nitelikte olmadığına karar
vermiştir.
3.
Kanbera ve Dremovya arasında andlaşmanın tadili
ve değiştirilmesi:
TADİL: 1969 VAHS 39. md andlaşma tarafları
arasında bir anlaşma ile tadil edilebilir. Eğer bütün taraflar arasında tadili
hususunda bir anlaşma var ise, o zaman sorun yoktur. Ama ya oy birliği
sağlanamıyorsa ne olur?
Andlaşmanın içerisinde bir hüküm varmıdır,
ona bakılmalıdır. BM Şartının 109. md, 1982 BM Deniz Hukuku Sözleşmesi 312 . md
vs.. böyle bir hüküm içerir.
Eğer andlaşmada değiştirilme usullerine
ilişkin bir hüküm içermiyor ise, o halde 1969 VAHS 40. md bu konudaki usulü
belirler.
HUKUKİ ETKİSİ: belirtmek zordur. Tadil
bütün devletler bakımından sonuç yaratır. Ancak Ginolarya’nın itirazı tadile
imkan vermeyecektir.
DEĞİŞTİRME: Çok sayıda andlaşma tarafının
resmi olarak kendi aralarında andlaşmanın etkilerini değiştirmek için
anlaşmalarıdır. Bunların diğer taraflar ile olan ilişkilerinde, andlaşmanın
hükümleri ile bağlı olmaya devam ederler. 1969 VAHS 41. md
4.
Orijinal andlaşmanın değiştirilmesine karşı olan
Ginolarya’nın durumunu tartışın.
5.
Andlaşmanın ihlali halinde, andlaşmayı ihlal
eden devletin eyleminden ötürü sorumluluğu doğar.
1928 Chorzow Factory Davasında Uluslararası Daimi Adalet Divanı, "uluslararası
yükümlülüğün ihlali tamirat yapma yükümlülüğünü içerir" demiştir. Tamirin
amacı, mümkün olduğu ölçüde ortaya çıkan zararı gidermektir. Bu status quo anti
culpa, yani eskiye iadedir.
İlgili davada, çekilmenin geri alınması, yabancı balıkçılara para
verilmesi, ya da deniz araştırmalarına yatırım yaparak deniz salyangozlarını
korumak, stoklarını incelemek şeklini alabilir.
Eğer bir veya daha çok taraf 60 (2) (b). md kullanırsa, (asli maddi
ihlal) taraflar ya topluca andlaşmayı erteler ya da andlaşmadan çekilebilirler.
Bu kendileri ve kusurlu olan taraf bakımından sözkonusu olur. Ancak oy
birliğini gerektirir.
Ayrıca
para 1: Arkadya diğer taraflara haber vermek suretiyle andlaşmadan çekilmek
isteyebilir. 1969 VAHS 54 (b) ve 60. md'ler: bir taraf diğer bütün tarafların tamamının
rızasını alarak dilediği zaman andlaşmadan çekilebilir. Ancak sözleşmeci
devletler ile danıştıktan sonra onların hepsinin rızası ile bunu yapabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder